De la emoții la sentimente

Specialiștii în inteligență emoțională afirmă că dacă ne cunoaștem propriile emoții, vom avea capacitatea de a le gestiona.

Cunoașterea și gestionarea acestora ne vor ajuta să înțelegem emoțiile celorlalți și să ne dezvoltăm capacitatea de a empatiza și de a îmbunătăți relațiile cu ei.

Ce sunt emoțiile sau senzațiile?

Sunt produse ale stimulilor din mediul înconjurător și din interiorul corpului, precum și ale gândurilor.

Câteva caracteristici ale emoțiilor:

  • apar spontan;
  • se produc inconștient;
  • sunt de scurtă durată;
  • au intensitate variabilă.

Întotdeauna sunt însoțite de reacții corporale: transpirație, tahicardie, gură uscată, senzații de căldură sau frig, nod în gât și multe altele.

În vreme ce studii recente au constatat că sunt 27 de categorii distincte de emoții, 4 emoții sunt de bază:

  • Frica
  • Furia
  • Tristețea
  • Bucuria

Cele 27 de emoții definite în studiul menționat mai sus

Ce sunt sentimentele?

Sentimentul este dat de prelucrarea mentală a emoției.

Acesta are durată mai lungă decât emoțiile, iar reacțiile corporale sunt de intensitate moderată.

Spre deosebire de emoții, care apar instinctual, sentimentele sunt procesate și se bazează pe valori și semnificații.

Persoanele mature aleg să se confrunte cu emoțiile și sentimentele neplăcute pe care le trăiesc și merg mai departe evoluând. Cele imature aleg să fugă de ele.

După teorie, puțină practică autentică.

De unde pornim?

Uitându-ne în jur!

Atragem în viața noastră oameni care ne oglindesc, astfel încât să vedem ce avem de remediat pentru ca  viața noastră să fie mai bună.

Spun remediat fiindcă ceea ce învățăm până la vârsta adultă reprezintă un cumul de cunoștințe necesare pentru a supraviețui, un set de valori insuflate de figurile materne, paterne, educatorii pe care i-am avut sau anturajul în care am trăit.

Și apoi, te trezești!

Când începi să cauți ce îți dorești cu adevărat, începi să gândești pentru tine și ceea ce este potrivit pentru tine devine realitatea ta. Astfel, ajungi să transformi ceea ce credeai că este realitatea înainte de trezire.

Ceva ce poate ați aflat deja, ca și mine, este că oglindirea aceasta este un proces destul de complicat.

Cum o înțeleg eu:

  • Atunci când te deranjează ceva într-o situație și tot ce vrei este ca ea să dispară și viața ta să fie mai bună, gândește-te care sunt motivele (oricât de nebunești ar fi) pentru care nu îți place situația respectivă.
  • După ce ai epuizat cele mai probabile variante, gândește-te la cele mai improbabile și apoi gândește-te că noi, oamenii, avem scânteia divină. Sufletul nostru vine din același loc precum toate sufletele – suntem la fel, doar că purtăm învelișuri diferite și nenumărate.
  • Gândește-te la viață ca la o haină diafană care te împresoară odată ce ai trăit-o și pe măsură ce trăirile tale se înmulțesc, o să crească și apetitul pe care îl ai pentru învățare și viață.
  • Și atunci… te întâlnești cu o persoană care este exact opusul tău, care te atrage inexplicabil și încă nu știi ce ai de învățat de la ea, fiindcă nu vei știi până când nu vei fi învățat deja.

Întrebarea care m-a adus la acest articol a fost: „De ce?”

M-am gândit la ea un an de zile, de fiecare dată când mă înfuriam.

După ce trecea momentul, îmi aduceam aminte de întrebare – până când episoadele s-au împuținat și am înțeles de ce am ales.

Ca să învăț răbdarea!

Îmi vine în minte o tablă plină cu scris: răbdare, răbdare, răbdare, răbdarea …devine pace!

Cei 12 pași prin care oglindirea te ajută să îți controlezi emoțiile și sentimentele.


1. Oglindirea – primul pas

  • Ești înconjurat de persoane care „scot ce este mai rău din tine” și începi să te întrebi “de ce mie?”
  • O întrebare mai potrivită de pus este: „dacă scot răul din mine, nu este problema mea?”
  • Postura de victimă aici este omniprezentă – fie că identifici comportamentul la altcineva sau chiar la tine.
  • O altă întrebare bine punctată este: „ce îmi aduce bun atâta nemulțumire?”

2. Observarea

  • Deja s-a întâmplat de atâtea ori, încât uneori aproape intuiești ce o să se întâmple –  „scenariul acesta l-am mai vazut până acum”
  • Un anumit comportament identificat la tine sau la cei din jur.
  • Ai senzația că te-ai săturat să mai auzi lucruri care îți provoacă discomfort.

3. Identificarea stării

  • Ce simți atunci când te „trezești” că ești deja în acea stare?
  • Când devine sesizabil acel sentiment de nemulțumire?

4. Identificarea comportamentului

  • Ce faci atunci când simți oricare dintre aceste emoții: frică, furie, durere, tristețe, disperare, vinovăție, gelozie, ură, îngrijorare, dezgust, rușine, dispreț?
  • Ce efecte are comportamentul tău asupra mediului înconjurător (partener, colegi, familie)?

5. Identificarea cauzelor care duc la senzația de: Frică, Furie, Tristețe, Bucurie

6. Identificarea resurselor de care ai nevoie pentru a înțelege senzațiile respective și a le procesa

7. Identificarea soluțiilor bazate pe resursele posibile și probabile (cu cât mai multe, cu atât mai bine)

8. Aplicarea soluțiilor

9. Apariția rezultatelor

10. Ești pe drumul cel bun

11. Rafinarea soluției identificate

12. Însușirea lecției și transformarea comportamentului

Oglindirea de „verificare”

  • Poți intra cu ușurință în rolul de observator al emoțiilor de pe scena vieții (necunoscuți, prieteni, parteneri, copii).
  • Înțelegând procesul, crește nivelul de empatie.
  • Calitatea relațiilor trece la nivelul superior următor.

1 thought on “De la emoții la sentimente”

  1. Merci de articol, nu cred că este posibil de controlat emoțiile și sentimentele, ci poți doar să te împaci cu ele odată cu timpul, pentru că dacă am putea controla partea sufletească nu am mai fi oameni, ci roboți.

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *